رئيس مجلس الادارة:

د.محمود مسلم

رئيس التحرير:

مصطفى عمار

سيف عيسى: أنا أهلاوي أوي وبحب الشناوي.. وكنت هكسر رجلي عشان البرونزية

09:09 ص | الإثنين 02 أغسطس 2021
سيف عيسى: أنا أهلاوي أوي وبحب الشناوي.. وكنت هكسر رجلي عشان البرونزية

سيف عيسى بطل التايكوندو

كشف سيف عيسى بطل التايكوندو المصري، صاحب الميدالية البرونزية بمنافسات وزن 80 كجم في أولمبياد طوكيو 2020، عن انتمائه الكروي للنادي الأهلي، وعشقه للحارس محمد الشناوي، بسبب شخصيته وقدراته القيادية، كما تحدث عن كواليس تتويجه بالبرونزية، مؤكدا أنه كان على استعداد لكسر قدمه من أجل الفوز بالميدالية.

وقال سيف عيسى في تصريحاته لبرنامج "جمهور التالتة" مع الإعلامي إبراهيم فايق: «أنا بقدر جمهور نادي الزمالك جداً، والزمالك فريق كبير مش أنا اللي هتكلم عليه، بس أنا أهلاوي أوي، بحب النادي الأهلي أوي، وأكتر لاعب بحبه هو محمد الشناوي، بسبب شخصيته وأدائه، بحسه قائد كويس جداً، يمكن مش هو أكتر لاعب بيظهر خلال المباريات، لكن أنا فخور فعلاً إني بتفرج عليه».

وأكمل: «إن شاء الله هنشتغل أكتر الفترة الجاية وربنا هيفرحنا في أولمبياد باريس 2024».

سيف عيسى: مباراة هداية ملاك منحتني دفعة معنوية قوية

وواصل: «مدربي لما قالي فاضل 50 ثانية وأبقى بطل أولمبي ده منحني طاقة إيجابية، لأني عارف تعليقات الجماهير وإحباطهم من الهزائم المتكررة، ده ضغطني بشكل كبير».

                         سيف عيسى وهداية ملاك

وأتم: «بعد هتافات المدرب كنت على استعداد أكسر رجلي في المباراة ضد اللاعب المنافس عشان مخسرش البرونزية، دايماً بيقولوا إن اللاعبين المصريين بيفقدوا تركيزهم مع نهاية اللقاء لكن مدربي أكد عليا التركيز معاه بشدة في الجولة الثالثة، ومباراة هداية ملاك كانت قبلي ومنحتني دفعة معنوية قوية».

وشهدت بطولة أفريقيا الماضية للتايكوندو، التي أقيمت في يونيو بمدينة داكار السنغالية، اختيار سيف عيسى كأفضل لاعب في المسابقة بعد حصده للمركز الأول، ليواصل تألقه في أولمبياد طوكيو ويتوج بالميدالية البرونزية في وزن 80 كجم، بعد تفوقه على النرويجي أندريه أورديمان.

  • زد

    زد

  • -

    :

    -

    07:00 PM

    الدوري المصري
  • المقاولون العرب

    المقاولون العرب

  • الاتحاد السكندري

    الاتحاد السكندري

  • -

    :

    -

    07:00 PM

    الدوري المصري
  • بلدية المحلة

    بلدية المحلة