فانتزي الدوري الإنجليزي.. زياش وجريليش الأوراق الرابحة في الجولة الـ9

09:50 م | الخميس 19 نوفمبر 2020
فانتزي الدوري الإنجليزي.. زياش وجريليش الأوراق الرابحة في الجولة الـ9

محمد صلاح لاعب ليفربول

تعود عجلة الدوري الإنجليزي للدوران مجددا، بعد نهاية فترة التوقف الدولي، حيث تنطلق منافسات الجولة التاسعة من البريميرليج، بداية من السبت المقبل.

ونستعرض معكم في الحلقة الجديدة من "فانتزي الوطن"، أبرز النصائح لشراء وبيع اللاعبين في لعبة الفانتزي، قبل انطلاق الجولة التاسعة من الدوري الإنجليزي، وكيفية مواجهة كثرة الغيابات بسبب الإصابات وانتشار فيروس كورونا.

أولا: نشرة أخبار الفانتزي

- فيروس كورونا سيبعد عدد من اللاعبين عن هذه الجولة، أبرزهم: محمد صلاح، محمد النني، ماتيو دوهيرتي، كولسيناتش، تخلص منهم، عدا صلاح الأفضل تخليه دكة، لأنه يمتلك فرصة العودة في الماتش اللي بعده، وجدول ليفربول بعد مواجهة ليستر كويس جدا.

- ماركوس راشفورد جاهز للمشاركة ضد ويست بروميتش، وأليكس تيليس تعافى من فيروس كورونا وجاهز، والوحيد اللي حواليه شكوك، هو مارسيال بسبب مشاكل في الظهر.

- استمرار غياب كريستيان بوليسيتش تشكيلة تشيلسي ضد نيوكاسل، لسه قدامه أسبوع كمان للتعافي من الإصابة بصورة كاملة، بينما هافيرتز رجع التدريبات، لكنه لسه مش جاهز بدنيا 100%، ومن المتوقع أنه لا يتم استدعائه لمباراة نيوكاسل، وكذلك الأمر بالنسبة للمدافع تياجو سيلفا.

- جيمس وارد براوس رجع تدريبات ساوثهامبتون، وفي إيفرتون ريتشارليسون اتبدل في ماتش البرازيل مع أوروجواي بعد تدخل عنيف من كافاني طرد بعده، ولسه هيعمل فحوصات عشان يتعرف على مدى جاهزيته لمواجهة فولهام.

- ‏رحيم ستيرلنج خرج من معكسر المنتخب الإنجليزي بسبب الاصابة، ولسه هيعمل فحوصات في مانشستر، وكذلك الحارس الدنماركي كاسبر شمايكل اتصاب في ماتش إنجلترا، وتم استبداله.

تابعوا المؤتمرات الصحفية يوم الجمعة، عشان تعرفوا مدى جاهزية كل اللاعبين بشكل عام وأبرز الغيابات.

ثانيا: ترشيحات اللاعبين

- ابعدوا عن دفاع ليفربول بقى شعار السيزون، خصوصا بعد إصابة فان دايك، وحاليا جوميز وأرنولد، صعب تعتمد على أليسون كحارس، أو روبرتسون كباك، الأفضل لو عندك حد من دفاع ليفربول، تبدله بـ تشيلويل من تشيلسي، أو آرون كريسويل من وست هام، لاعب أندرريتيد جدا وسعره رخيص، صنع 17 فرصة للتسجيل، للاسف مكنش محظوظ غير بـ3 أسيست وطلع بـ3 كلين شيت، خيار مميز خصوصا مع اقتراب عودة أنطونيو.

- مانشستر يونايتد عندهم ماتش سهل نسبيا ضد وست بروميتش، برونو فيرنانديز خيار ممتاز، ساهم في 8 أهداف وصنع 20 فرصة للتسجيل بالتساوي مع كيفن دي بروين كثاني أكتر لاعب صناعة للفرص في الدوري.

- تشيلسي عندهم ماتش معقول جدا ضد نيوكاسل، هات حكيم زياش اللي في فورمة ممتازة مع البلوز وظهر ده كمان مع منتخب المغرب، ولو عندك فيرنر خليه ماشي بشكل وفورمته جيدة.

- نبص على ليدز وتحديدا بامفورد تاني ضد أرسنال اللي مستواهم متذبذب السنادي وليدز دايما بيصنع فرص كتير وده بيخلي احتمالية تسجيل بامفورد أعلى، بالإضافة إلى أستون فيلا اللي عاملين موسم مميز، لازم يكون عندك جريليش اللي في أحسن حالاته قبل ماتش برايتون، ومعاه واتكينز قدام أو باركلي لو مش معاك فلوس لـ جريليش هو أيضا اختيار جيد وله مساهمات هجومية مستمرة.

- لو عايزه تاخد الريسك وتجيب لاعيبة بره الصندوق ومش عند ناس كتير: عندك إيزي لاعب كريستال بالاس، لاعب صاعد بقوة سجل هدف وصنع هدف ليدز، والخيار الثاني هيكون والكوت في ساوثهامبتون، بعد ما بدأ يشارك كمهاجم مع تشي آدامز في ظل غياب إنجز، هو وآدامز ثنائية جيدة هجومياً وسعرهم معقول.

ثالثا: الكابيتانو

1- إيفرتون عندهم ماتش سهل ضد فولهام، تكتبن دومينيك كالفيرت لوين، وبرضه ممكن تاخد ريسك شوية وتختار خاميس رودريجيز.

2- زياش أو فيرنر ضد نيوكاسل الإثنين خيارات كويسة ودايماً خطر على المرمى، وتشيلسي في حالة جيدة.

3- واتكينز أو جريليش ضد برايتون، في ظل تألق أستون فيلا منذ بداية الموسم.

4- الكبتنة الريسكي، "المخاطرة" الأسبوع ده هتكون بين جيمي فاردي بمستواه الجيد ضد ليفربول اللي هيتأثر بالغيابات، أو هاري كين ضد مانشستر سيتي اللي دفاعهم متذبذب السنادي في مواجهة فورمة ممتازة للمهاجم الإنجليزي بشكل خاص والسبيرز بصورة عامة.